استرس یاد گرفتنی است


استرس یادگرفتنی است
استرس واژه ای لاتین است و بهترین ترجمه برای آن فشار روانی است. استرس با اضطراب، ترس و دلشوره تفاوت دارد. اضطراب مربوط به نگرانی هایی است که اتفاق نیفتاده، اتفاقاتی که رخ داده و نگران کننده است، ترس است و میزان فشاری که الان داریم تحمل می کنیم استرس می باشد که حالتی هیجانی است.
باید مواظب باشیم استرس در ما از سطح مجازی افزایش پیدا نکند، استرس بیشتر از اینکه ژنتیکی باشد یک پدیده محیطی و یادگرفتنی است و منشا آن یکسری تغییر و تحولات در خود ما است بنابراین درمان آن نیز در وجود ما است.
البته یک میزان استرس در زندگی همه وجود دارد که طبیعی است و باید باشد، این میزان استرس ما را هشیار و متوجه می کند که در مسیر حرکت کنیم. گاهی استرس ها ما را برانگیخته مصمم تر و قوی تر می کنند.
تا وقتی که استرس از خط قرمز عبور نکرده باشد ناهنجار نیست. اگر این میزان استرس طبیعی را با یک سری اقدامات نسنجیده افزایش بدهیم و از خط قرمز بگذرد مبنای بیماری می شود.
اگر تغییراتی پیاپی خواسته یا ناخواسته در زندگی به وجود آید، باعث می شود استرس بالا برود و مشکلات جسمی روانی به وجود می آید.
بررسی نحوه زندگی 6 ماه قبل از بیماری افرادی که دچار سکته های قلبی شدند نشان داده که میزان استرس آنان از حد مجاز عبور کرده بوده است.
300 واحد استرس خط قرمز
استرس ها به دو گونه اجتناب پذیر و اجتناب ناپذیر هستند. رخ دادن یکسری استرس ها در دست ما نیست مثل مرگ یک عزیز، ولی برخی استرس ها می تواند توسط ما مدیریت بشوند.
عوامل ایجاد استرس از لحاظ میزان نیز یکسان نیست. میزان استرس ها حداکثر 100 واحد و حداقل 10تا 12 واحد است اگر کسی در یک سال حدود 300 واحد استرس دریافت کند در حال عبور از خط قرمز است.
انواع استرس
استرس های شدید (70تا80 واحد): بیشتر شامل وقایعی می شود که می بینیم مثل زلزله، جنگ، تصادف، و افرادی که در این حوادث هستند استرس پس از واقعه شدیدی دریافت می کنند. این وقایع تا حد زیادی اجتناب ناپذیر هستند.
استرس های متوسط (30تا 40واحد): وقایعی که می تواند این نوع استرس را ایجاد کند، بیماریهای شدید، مرگ عزیز، مشکلات مالی و خانوادگی، مشاجرات، مهاجرت، ازدواج، تولد فرزند، تغییر شغل یا بازنشستگی است.
استرس های خرد: این مورد برای همه استرس زا نیست، استرس های خرد را برخی به استرس های متوسط و شدید تبدیل می کنند. استرس های خرد مانند صداهای مزاحم، ایستادن در صف، دیر آمدن کسی که منتظر او هستیم، خواب ماندن و...است. استرس های خرد به ذاته استرس ایجاد نمی کند.
تمرین: در یک دفتر لیستی باز کنید و بنویسید که چه استرس های خردی دارید، اگر بدانید بهتر می توانید آن را مدیریت کرده و کاهش دهید.
علایم هشدار استرس
زودرنجی، مشکل خواب خستگی، نوسانات خلق ( افراد مثل آّب و هوای بهاری هستند. کسانی که نوسان خلق دارند عامل مشخصی هم ندارند)، نداشتن تمرکز، عیب جویی زیاد (عیب جویی زیاد مثل یک تفکر چسبنده است و ما را برای عیب جویی رها نمی کند)، اضافه وزن یا کمبود وزن و افزایش مصرف داروهای خواب آور از علائم استرس هستند، اگر چندین مورد از این علائم در فردی با هم دیده شود می تواند به عنوان هشدار استرس باشد. یعنی میزان استرس درحال افزایش است.
وقتی سطح استرس زیاد می شود، مثل غباری روی مغز ما را می گیرد و ما درست نمی بینیم و پدیده ها مثل هوای مه آلود درست بازیابی نمی شود.
چه افرادی استرس بیشتری دارند؟
شخصیت، تفکر، ویژگی و سازمان روانی در افراد در مورد استرس پذیری با هم متفاوت است. ثابت شده هرچه فرد از زندگی معنوی فاصله گرفته باشد، سطح استرس بیشتری دارد. در اینجاست که به یاد آیه شریفه «الا به ذکر ا... تطمئن القلوب» می افتیم. هرچه بیشتر آرامش، توکل و توسل داشته باشیم استرس در وجود ما نمی آید.
کسانی که ناراحتی های خود را با دیگران در میان نمی گذارند، استرس بیشتری دریافت می کنند و استرس علائم مهلک خودش را بیشتر نشان می دهد، درد و دل کردن، گریه کردن و برون ریزی احساسی و عاطفی برای سلامتی روان لازم است و می بینیم که این موارد برای مردها سخت است و این حبس کردن فشار روانی در خود است.
کسانی که به جامعه و آینده خوشبین نیستند و هر پدیده ای را منفی می بینند نیز بیشتر استرس دریافت می کنند.
افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند و بیش از حد وابسته اند استرس بیشتری دارند و کسانی که حمایت های لازم اقتصادی ندارند. در مردها استرس در این زمینه بیشتر است. افراد بسیار رقابت جو استرس بالاتری دارند، استرس هزینه این مدل زندگی است.
تیپ های شخصیتی نوع A نیز استرسی هستند بر خلاف تیپ های نوع B که آرام هستند.
ویژگی های شخصیتی نوع A
برای اینکه بدانید تیپ شخصیتی شما چیست به برخی از ویژگی های شخصیتی افراد تیپ A اشاره می کنیم:
همیشه در حال حرکت و جابه جا شدن هستند.
تند غذا می خورند و در کارها سرعت دارند.
دو یا چند کار را همزمان انجام می دهند.
در اوقات فراغت آرامش ندارند.
بردبار نیستند و در مقابل فشار زود عصبانی می شوند.
از تسلط روی دیگران لذت می برند.
به میزان زیادی به شغل خود وابسته اند.
تیپ های نوع A مستعد استرس هستند و در برابر بیماریها نیز مستعد تر هستند. تیپ نوع A به آقایان نزدیکتر است.
افراد تیپ نوع B کند و آرام هستند، عجله ندارند و کارها را با تعمق انجام می دهند.
منابع استرس
معمولاً استرس چهار منبع اصلی محیطی، اجتماعی، فیزیولوژیک و افکاری دارد.
عوامل محیطی مانند: سروصدا، هوای بد، فجایع طبیعی، ترافیک، آلودگی هوا
عوامل اجتماعی مانند: مشکلات مالی، اختلافات بین‌فردی، از دست دادن فرد مورد علاقه
عوامل فیزیولوژیک مانند: بلوغ، بیماری، تصادف، ورزش نکردن، اختلال در خواب، مصرف سیگار و نظایر آن. افراد در دوره بین نوجوانی و بلوغ به شدت استرس را تجربه می کنند.
افکارمانند: برداشت ما از حوادث، تصمیم‌گیری، نگرش منفی،کمال‌گرایی، رقابت‌جویی، خودانتقادگری
مقابله با استرس
برای مقابله با استرس ابتدا باید بخواهیم و اراده کنیم و در قدم بعدی تکنیک مقابله با استرس را یاد گرفته و به کار ببندیم. اقدام مفید و موثر و سالم و بدون خطر برای مقابله با استرس تغییر در سبک زندگی است.
کلا برای کاهش و درمان استرس سه راهکار تغییر در سبک زندگی، تغییر در تفکر و درمان دارویی بیشتر نداریم.
هر جای دنیا که بروید همین سه راه وجود دارد.
تغییر سبک زندگی: خیلی سبک زندگی ام را قبول دارم اما باید بپذیریم که باید عوض شوم.
تغییر در تفکر: خیلی خود و جهان بینی ام را قبول دارم اما لازم است تغییر کند. تفکر افراد استرسی معمولا تفکر منفی است اشتباهات دیگران را نمی بخشند کمال گرا هستند و اطرافیان حق اشتباه ندارند.
درمان دارویی: در موارد حاد درمان دارویی لازم است.
میزان استرس
ما می توانیم ظرف استرس خود را با قطره چکان، قاشق و یا آبگردان پر کنیم و این به خود ما بستگی دارد. اما برای کنترل استرس لازم است پیمانه را کوچکتر، ظرف را بزرگتر و برای ظرفمان شیر تخلیه بگذاریم.
زندگی ماشینی قرن اخیر سطح رفاه را بالا برده اما به نسبت آرامش پایین آمده و استرس بیشتر شده پس باید ظرفیت را بالا ببریم. وقتی می گوییم پیمانه را کوچک کنیم یعنی به مسایل و مشکلات زندگی کمتر فکر کنیم. در هر پدیده ای می توانیم قطره ای، قاشقی یا آبگردانی عمل کنیم.
بهانه نیاورید، افراد زودرنج و حساس ظرفشان کوچک است. 50 درصد از طلاق ها در 3-4 سال اول زندگی رخ می دهد. شاید یکی از دلایل دوام زندگی قدیمی ها این باشد که ظرفشان بزرگتر بوده است. البته نمی گوییم که هرچه به سرمان آمد تحمل کنیم اما باید ظرفمان را بزرگتر کنیم. برخی از افراد نیز اصلا شیر تخلیه ندارند.
خیلی از ما بدون اینکه حواسمان باشد، کارهای تکراری و یکنواخت می کنیم. طبیعت ما نیاز به تنوع، سرگرمی و نشاط دارد.
لیستی تهیه کنید که چه چیزها، چه فعالیت ها و افکاری به شما آرامش می دهد و آن را انجام دهید و نگویید کار دارم.
شادی های ما چیزهای عجیب و غریبی نیست. قرآن خواندن، زیارت، صله رحم، غذا خوردن و... همه می تواند برای ما نشاط آور باشد.
مثل شکارچی خوبی های دور برمان را شکار کنیم. همه اینها لطف به خود مان است.
انواع مقابله
برای مقابله با استرس 2 راهکار عملی و هیجانی وجود دارد.
در مقابله عملی فرد سعی می کند کاری انجام دهد که استرس از میان برود یا کاهش یابد.
درمقابله هیجانی فرد کاری انجام نمی دهد بلکه فقط سعی می کند خود را آزاد سازد و ناراحتی های خود را کاهش دهد.
یکی از راههای مهم در کاهش استرس این است که به موقعیت ها و کارهایی که استرس دارد فکر نکنید، چون اذیتتان می کنند.
افرادی که ناراحتند و دنبال جایی می گردند که کسی نباشد فکر کنند و ناراحت باشند می خواهند درد خود را بیشتر کنند. درست است که اگر به درد و ناراحتی فکر نکنید آن از بین نمی رود اما ناراحتی آن از بین می رود.
مقابله های سالم در زندگی به کار ببندید خلاقیت با خود شما است.
پرداختن به یک فعالیت آرام بخش، دعا و نیایش، توکل، صبر، راهنمایی گرفتن، نذر کردن، گفتگو با خود و دلداری دادن خود، مثبت اندیشی، درد و دل کردن با آشنایان و دوستان، اولویت بندی کردن مشکلات، درخواست کمک از دیگران، شوخ طبعی، مشاوره با متخصصان و فکر کردن و سنجیدن ابراز احساسات با روشهایی مثل گریه کردن راهکارهایی است که می تواند به ما کمک کند.
باید این راهکارها را انجام بدهیم و تغییر کنیم. تا نخواهیم فکرمان تغییرکند چیزی درست نمی شود.
رهایی از استرس
برای رهایی از استرس رابطه اجتماعی خود را گسترش دهید، دید مثبت به زندگی داشته باشید، اهداف روشن و مشخص برای زندگی تان تغیین کنید، انتظاراتتان را از دیگران کاهش دهید، به دنبال رشد اعتقادات مذهبی و معنوی خود باشید و زمان هایی برای استراحت خود در نظر بگیرید.
برخی از ما بلد نیستیم استراحت کنیم استراحت در هشیاری باید صورت بگیرد استراحت فقط خوابیدن نیست، ورزش کنید، زمان هایی برای اوقات فراغت در نظر بگیرید گم کرده ای که بسیاری از ما داریم.
کاهش استرس امری ارادی است. در طرح تدریجی با به کارگیری شیوه های مناسب استرس را در زندگی تان کم کنید. یادتان باشد مهم خوب مواجه شدن است.

 

/ 6 نظر / 10 بازدید
گلشن

ساقی اطلاعات خوبی ی ممنونم[گل][گل][گل][گل][گل][گل]

عليرضا

امروز فاصله آرزوهايت به اندازه فاصله زانوهايت تا زمين است . همين كه در پيشگاه خدا زانو بزني به آرزوهايت خواهي رسيد . سعادت را آنقدر برايت آرزو ميكنم كه در باور هيچكس نگنجد ....[گل][گل]

انسان

سلام...عجیب من تا زگیها خیلی زود رنج شدم.....[گل][گل][گل][گل]

پویا

درد...، درد است دلخوش مکن به وارونه خواندنش اما استرس واقعا خطرناکه [گل]

دیارآراتا

سه چیز را با احتیاط برداریم : قدم ,قلم ,قسم

علیرضا

سلام آجی ... خیلی نوشته ی قشنگی و مفیدی بود ممنون [دست] من خودم از اون اتفاقی که قبلا برام افتاد خیلی تلاش کردم ذهنمو تغییر دادم و دیگه کمتر استرس دارم ولی هنوز تا یکم استرس بوجود میاد برام گوشم قرمز میشه و نه رو حرف زدنم تاثیر داره نه رو قسمت های دیگه بدنم نمیدونم چجوری اینم از بین ببرم ... ای خدا واقعا کنفرانس دادن خیلی سخته خیلی خدا قسمت آدمای استرسی نکنه انشالله [نیشخند]